Dialektiline käitumisteraapia (DKT) on tõenduspõhine psühhoteraapia, mis loodi 1980ndatel Marsha Linehani poolt aitamaks krooniliselt suitsidaalseid ja ennastkahjustava käitumisega inimesi, kelle puhul senine psühhoteraapia oli osutunud ebatõhusaks. Algselt töötati teraapia välja piirialase isiksushäire diagnoosiga inimeste raviks, kuid tänaseks on see kasutusel erinevate vaimse tervise probleemide ravis, millega kaasnevad püsivad raskused oma emotsioonide reguleerimisel ja/või ennastkahjustavad käitumisviisid.
DKT puhul on tegemist edasiarendusega kognitiiv- käitumisteraapiast, mis on kohandatud inimestele, kellel on raskuseid just oma emotsioonide reguleerimisel nii iseendaga toimetulekul kui inimsuhetes.
DKT peamisteks eesmärkideks on õpetada oskuseid kuidas elada hetkes siin ja praegu, õppida tervislikul ja jätkusuutlikul moel stressiga toime tulema, parandada emotsioonide regulatsioonioskusi ning suhteid teistega.
Standardsel ambulatoorsel dialektilisel käitumisteraapial on neli peamist komponenti:
1. Iganädalane individuaalne psühhoteraapia;
2. Iganädalane oskuste õppe treening grupis;
3. Telefonikonsultatsioon – seansside vahepealsel ajal võib inimene helistada terapeudile, kui ta vajab teraapias õpitud oskuste rakendamisel oma igapäevaelus suuniseid, st vajab abi ebatõhusa käitumise asendamisel kohasema käitumisega;
4. Iganädalane meeskonna koosolek terapeutidele, kus DKT terapeudid arendavad oma dialektilise käitumisteraapia-alaseid oskusi, pakuvad üksteisele tuge ning vajadusel arutatavad olukordi, mis vajavad ravi tõhustamiseks meeskondlikku lähenemist.
DKT psühhosotsiaalsete oskuste õppe eesmärgiks on arendada oskusi, mis aitavad inimesel tõhusamalt igapäevaelus toime tulla ning käituda viisidel, mis on inimese eesmärkide, väärtuste ja vajadustega kooskõlas.
Neli moodulit, mida käsitletakse:
(a) teadvelolek: ZEN-budismi päritoluga praktika, mis õpetab nii ümbritseva kui enese mõtete ja emotsioonide hinnanguvaba jälgimist, kuidas olla hetkes siin ja praegu;
(b) emotsioonide reguleerimise oskused: kuidas mõista ja teadvustada oma tundeid ning omada suuremat kontrolli oma tunnete üle, st kuidas kogedes emotsioone, juhtida iseend tõhusamalt, mitte lasta tunnetel juhtida iseend;
(c) suhete tõhusus: kuidas küsida, mida soovid ja vajad, kuidas seada piire, säilitades samaaegselt austus enese ja teise vastu;
(d) kriisiga toimetulek: stressitaluvuse tõstmine ning impulsiivse ja ennastkahjustava käitumise vähendamine, keeruliste elusituatsioonide radikaalne aktsepteerimine.
Ehk siis teisisõnu, teraapia käigus õpetatakse oskusi, kuidas taluda ja juhtida oma emotsioone, kuidas tugevate tunnetega turvaliselt ja jätkusuutlikult toime tulla, kuidas luua ja hoida tervislikke suhteid teistega ning kuidas suurendada oskust märgata ja kohal olla oma igapäevaelus.